✆ Objednávky | 737 619 616

Co trápí hokejisty?

Hokej, poměrně tvrdá hra s určenými pravidly… Jedná se však především o kontaktní sport, který s sebou přináší hned několik negativ. V tomto článku Vám objasníme, s jakými zdravotními problémy se hokejisté nejčastěji setkávají.

Jako většina sportů, tak i hokej si vyžaduje využívání některých partií těla více než jiných. Zákonitě tak vzniká nerovnoměrné zatížení a tak je jasné, že logicky musí dříve či později dojít k přetížení. Rozebereme si tedy velmi zjednodušeně typické postavení hokejistů a biomechaniku pohybů, které při hře používají.

Základem úspěchu hokejisty je obratnost, pružnost a rychlost. Tuto škálu skvěle doplňuje síla. Aby byl hokejista vždy připravený na akci, vzpřímené držení těla je pro něj nevýhodné. Musí tedy setrvávat v neustálém podřepu a mírném předklonu, aby efektivně zpracovával přihrávky, rychle se přesouval po hracím poli a obratně zakončoval akce. Při hře na ledě si typický bruslařský postoj vyžaduje ohnuté kotníky, kolena a kyčle a trup nakloněný dopředu optimálně o 10–35°. Pro rychlý pohyb na ledě je nevyhnutná velká sila a výbušnost dolních končetin. Tento pohyb je zabezpečený odrazem jedné nohy a schopností snést zatížení druhé nohy v hlubokém podřepu. Při sportovním nasazení je také často využívaný energický švih.

Dalším bodem je držení hokejky, většinou jedním stylem a tedy oběma rukama (jedna ruka nahoře a druhá dole) na jednu stranu (pravou anebo levou). V tomto postavení hráč vykonává převážnou část herních činností s pukem, což má samozřejmě vliv na jeho pohybový systém. Při střelbě můžeme vidět hokejistu ve 4 fázích pohybu: napřažení, švih, interakce a natažení. Do techniky střelby se zapojuje celé tělo, nejvíce však ramenní klouby, šije, kyčelní a kolenní klouby společně s rotací celého trupu.

Přetížení se tedy vztahuje přinejmenším na ramenní klouby, které i bez kontaktu s jiným hráčem může končit subluxací (neúplným vykloubením). Přetížené bývají kolenní a kyčelní klouby kvůli velkému zatížení v opěrné fázi a při švihu, ve kterém figuruje zrychlení. Bederní páteř je namáhaná již samotným dlouhodobým předklonem, na jehož zvládání není stavěná, špatně snáší také hrubé otřesy, ať už pocházející od nohou či způsobené kontaktem hráčů s mantinelem nebo jinými hráči.

Nepříjemným a častým problémem bývá také bolest třísel, či dokonce přetržení slabin. Je způsobený specifickou zátěží při bruslení, náhlými změnami směru a dynamickými odrazy.

CO S TÍM?

K dosažení správné techniky a dobrých výsledků v tomto sportu je jednoduše nevyhnutelné takovéto postavení snášet, i když způsobuje přetížení. Řešením problému není přestat se oblíbenému sportu věnovat, ale najit vhodné kompenzační cvičení, které zapojí méně využívané části těla sportovce a zachová tak rovnováhu svalových skupin. V oblasti kompenzačních cvičení Vám jistě poradí vzdělaný hokejový tréner nebo fyzioterapeut.

ZRANĚNÍ

Nejčastěji jsou však zdravotní problémy následkem úrazu. Hokej je tvrdý, kontaktní sport na hřišti plném tvrdých ploch, jako je led a mantinel, a obnáší mnoho rizik. Ve hře se navíc používají hokejky, rychle se pohybující tvrdý puk a brusle s ostrými noži. Tímto nechceme z hokeje dělat horor, je však dobré vědět jak se věci mají.

Zlomeniny nosu, žeber, prstů a jiných kostí, sečné rány na nohách, přeseknuté Achillovy šlachy a mnoho jiných nepříjemných traumat bohužel také patří k tomuto sportu. Těmto zraněním se však ve většině případů nelze cíleně vyhnout. Předcházet se jim dá jedině špičkovou připravou na tréninku a kvalitní výstrojí.

„Tento článek je převzatý z webu www.FYZIOklinika.cz  se souhlasem Centra fyzioterapeutického péče FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o.“

LÍBÍ SE VÁM TENTO ČLÁNEK?

Vložte svůj e-mail a jakmile vydáme nový článek, rovnou vám ho pošleme.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů