✆ Objednávky | 737 619 616

Píchání v boku při běhu

Obtěžuje Vás neustálé píchání v boku při zvýšené zátěži, rychle se zadýcháte a bolí Vás k tomu všemu i krk a trapézy? To vše má svou souvislost a má to dokonce jednoduché řešení. V tomto článku Vám vysvětlíme, co se děje v těle při zvýšené zátěži a co dělat, abyste se vyhnuli nepříjemným pocitům.

O CO JDE

Pocit píchání v boku při rychlé chůzi a běhu je způsobený křečí bránice při její nedostatečné funkci. Za ideálních okolností by se měla bránice jako hlavní nádechový sval pohybovat nahoru a dolů (brániční dýchání), aby umožnila rozvíjení plic. Při její nedostatečné funkci z důvodu chybných dýchacích návyků se rozsah jejího pohybu výrazně omezí. Aby byla ventilace plic i nadále zachována, hrudník je tažený směrem nahoru trapézovými svaly, což není pro ně energeticky náročné. Zvýšenou aktivitou se přetěžují a způsobují bolesti na plecích, krku i bolesti hlavy.

Na bránici je fixovaný závěsný aparát vnitřních orgánů (slezina, střeva, játra, žaludek), které svojí vahou zatěžují bránici. Při zvýšené zátěži každým krokem v běhu kladou vyšší nároky na bránici a tahají ji směrem dolů. Celou situaci ještě ztěžuje nestrávená potrava v žaludku a plytké nedostatečné brániční dýchání. Tyto všechny faktory způsobují křeč bránice, nejčastěji v pravém boku pod žebry. Při zvýšených nárocích na energii – tedy během běhu se bránici musí dostávat větší množství kyslíku než v pokoji. Pokud není trénovaná a nedokáže se dostatečně prokrvit, nedostává se jí dostatek kyslíku a vápniku, což způsobuje přetrvávající stah a tedy křeč.

PŘEDCHÁZEJTE PÍCHÁNÍ V BOKU NÁSLEDUJÍCIMI ZPŮSOBY:

  • Naučte se brániční dýchání a snažte se ho aplikovat i při běhu
  • Před tréninkovým tempem v běhu se dostatečně zahřejte chůzí
  • Alespoň 2 hodiny před tréninkem nejezte
  • Naučte se udržet nitrobřišní tlak
  • Naučte se relaxovat břišní stěnu a bránici

Osvojte sisprávný způsob vykonávání sportovní aktivity a správné držení těla při běhu, abyste se co možná nejvíce vyhnuli komplikacím vyplývajících z vykonávání běhu. V každém případě se nenechte odradit nepříjemným pícháním v boku. S postupujícím zlepšováním kondice píchání v boku úplně vymizí.

POKUD SE UŽ PÍCHÁNÍ DOSTAVÍ, MŮŽETE SI POMOCI NAPŘÍKLAD TAKTO:

Zpomalte tempo běhu, případně zastavte běh a dále postupujte krokem a zaměřujte se na prohloubení bráničního dýchání

Zastavte po krátkém vydýchání a protáhněte si bok na té straně, kde Vás píchá. A to tak, že: Vaše ruka je na té straně ve vzpažení a protahujte ji do dálky

Zatlačení na místo bolesti krátkodobě pomůže a uleví, avšak prokrvení bránice nepomůže, dokonce ještě průtok krve více omezí. Přetrvávajíci stah bránice musí odeznít a uvolnit se, proto technika spočívá spíše v relaxaci, prokrvení a protaženíí. Po uvolnění křeče je možné dále pokračovat v běhu v mírnějším tempu s větším důrazem na preventívní opatření.
Zdroj: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/pichani-v-boku-pri-behu

LÍBÍ SE VÁM TENTO ČLÁNEK?

Vložte svůj e-mail a jakmile vydáme nový článek, rovnou vám ho pošleme.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *