✆ Objednávky | 737 619 616

Sportovní masáž

Sportovní masáž vychází v historii z masáže klasické, má ovšem svá specifika, kterými se od klasické masáže liší. Záleží, zda máme sportovce připravit fyzicky i psychicky před sportovním výkonem nebo naopak zklidnit a zrychlit regeneraci po sportovním výkonu.

Důležitou roli zde hraje také to, jakou sportovní činnost konkrétní sportovec vykonává. Liší se pořadí hmatů, kdy se např. nejdříve zařazují hnětací hmaty a až poté roztírací.

SPORTOVNÍ MASÁŽE SE LIŠÍ DLE ÚČELU, JAKÉHO CHCEME DOSÁHNOUT:

Přípravná masáž (kondiční)

Tento druh masáže připravuje sportovce k maximálnímu výkonu. Jedná se zpravidla o důkladnou celkovou masáž podobnou klasické masáži, liší se pouze sledem hmatů. Po tření následuje hnětení a teprve poté následují roztírací hmaty, tepání, chvění a pohyby v kloubech. Cílem masáže jsou celkové posilující účinky a upevnění především tělesné a duševní zdatnosti. Zvláště je třeba zaměřit pozornost na ty části těla, které jsou pro daný sport nejdůležitější.

Pohotovostní masáž

Tento druh masáže zařazujeme po krátké rozcvičce před sportovním výkonem a aktivizujeme tak organismus sportovce k co nejlepšímu výkonu. Soustředíme se při ní na ty části těla, které hrají hlavní roli při výkonu sportovce. Pokud je sportovec v útlumu, zařadíme masáž dráždivou, pokud je netrpělivý a předrážděný, provedeme masáž uklidňující.

Dráždivá masáž používá většího tlaku, hmaty se provádí rychleji a v nepravidelném rytmu. Při masáži se využívají dráždivé masážní prostředky.

Uklidňující masáž se naopak provádí pomalu, dlouhými hmaty s malým tlakem. Vynechávají se hluboké hnětací a tvrdé tepací manévry. Hmaty na sebe plynule navazují. Cílem masáže je zmírnit svalové napětí a psychicky uklidnit sportovce.

Relaxační masáž – masáž po výkonu

Tento druh masáže slouží k urychlení zotavení organismu, snížení pocitu únavy a navození celkového uklidnění po namáhavém výkonu. Před masáží je vhodné ošetřovaného prohřát např. saunováním nebo teplou koupelí či sprchou. Po technické stránce se relaxační masáž příliš neliší od přípravné. Provádí se pomalejším tempem a z hmatů se volí spíše jemné, povrchněji působící. Nejdůležitějším masážním hmatem je tření. Dlouhé, táhlé a pomalé pohyby se provádí dostředivě. Na okrajové části se užívá nepatrný tlak a směrem k srdci se zvyšuje. Hnětení se provádí jemně a povrchně stejně jako roztírací hmaty. Tvrdé a razantní tepání se v tomto případě vynechává. Jemné tepání se provádí nad mohutnými skupinami svalů (záda, hýždě, stehna). U sportovců se provádí 30 minut po výkonu. Pokud je vypětí po výkonu velké, může se provádět i déle.

Sportovně léčebná masáž

Tento druh masáže se používá po nemoci, operaci či úrazu ke zkrácení doby rekonvalescence. Navozuje totiž rekondici těch částí těla, které sportovec k provozování svého sportu užívá. Touto masáží můžeme ovlivnit i svalové křeče, natažení šlach a svalů, pohmožděniny, drobná podvrtnutí kloubů apod.

SESTAVA JEDNOTLIVÝCH PŘEDEM DEFINOVANÝCH HMATŮ

Jednotlivé hmaty v předem definované sestavě můžeme dělit podle toho, na co konkrétně působí. Za nejpovrchnější hmat se považuje tření, jež působí pouze na kůži a podkoží. Hlubší vrstvy ovlivníme pomocí většího tlaku při vytírání a roztírání. Působíme tak na svaly, šlachy, klouby a kloubní pouzdra, mezikostní prostory, dlaně a plosky nohou. Díky dalšímu z hmatů – hnětení, se zaměřujeme nejen na kůži a podkoží, ale především na svaly. Při masáži se se požívá také technika tepání, kdy střídavě oběma rukama provádíme rytmické nárazy ve zvyšující se frekvenci, čímž se svalstvo uvolní nebo stimuluje. Řadu hmatů uzavírá chvění, kdy opět dochází zejména k ovlivňování svalstva. Touto technikou v závislosti na rychlosti buď svalové napětí zvyšujeme – tonizujeme, nebo naopak snižujeme – relaxujeme.

Důležitý je také směr, jímž hmaty provádíme. U trupu postupujeme dostředivě – ve směru k srdci a v případě končetin od prstů k trupu, tedy opět směrem k srdci. Správně prováděnými hmaty napomáháme návratu krve do srdce a odtoku mízy z tkání.

LÍBÍ SE VÁM TENTO ČLÁNEK?

Vložte svůj e-mail a jakmile vydáme nový článek, rovnou vám ho pošleme.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů